Hallådär! Du har hamnat hos Sofia, en snart nitton år gammal tjej som bor precis norr om Stockholm. Jag går just nu sista året på gymnasiet och hatar det, förutom det så jobbar jag i en klädbutik och sover mestadels. Efter skolan har jag ingen aning om vad jag ska göra, är du nyfiken? häng med :)

Något litet om något stort- VÄNSKAP

Du vet den där känslan när något händer, den där känslan när du fick en kyss av den där söta killen du träffat ett tag nu, du och din pojkvän bråkar, du hittade en världsasnygg tröja på stan nyss eller den där gången då allt som händer runt om kring dig brakar samman och den personen du vill berätta det för är din bästa vän?
 
För mig är vänskap just det där när du känner att vad du än säger till din vän så vet du att ja visst, du kanske stöter på andra åsikter, men du kan alltid alltid alltid lita på den här personen. Jag har inte det längre, i alla fall inte i någon som bara är en vän. 
Fast å andra sidan så har jag hittat det i en helt annan person, min pojkvän. Världens för mig viktigaste person, har blivit min bästa vän. För han fanns där när alla andra försvann.
 
Vänskap för mig är när man kan lita på en person utan att tänka efter. När man alltid kan säga vad man känner utan att någon säger emot; "så känner du inte alls, du känner såhär". 
En vän ska vara ärlig men inte elak, snäll men inte ljuga. Ett resonemang från mitt håll som andra inte alltid håller med om, "man ska alltid vara ärlig" var det någon som sa till mig- JA! självklart ska man alltid vara ärlig, du ska definitivt inte ljuga. Men för att vara ärlig krävs inte elakhet och det är för många människor ett främmande påstående. 
 
När man är någons vän så har man ett ansvar. Samma sak gäller alla former av relationer, både i vänskap och i kärlek. Du är någons vän för att denne någon vill att du ska vara det. Sviker du någons förtroende så är det otroligt svårt att bygga upp på nytt. En del kan säga att nej jag vill inte längre vara din vän, efter ett första misstag. Jag har dock valt att vid många tillfällen i mitt liv tänka att "det är mänskligt att fela" och valt att ge allt för många människor fler chanser att visa att de inte ska göra om det. 
 
Men även om det är en vän, en pojkvän eller en flickvän så tycker jag att man alltid ska tänka efter; "gör dessa människor mig lycklig?" och agera därefter. 
 
När jag för ett tag sen lyssnade på en podd som jag nämt mer än en gång, Michaela och Dashas podd, "hur man gör slut med en vän" så fick det mig att tänka väldigt mycket, hjärnan snurrade i 180 och jag blev extremt glad av någon anledning. De satte ord på alla mina känslor och jag kände att fan, varför har jag låtit det hålla på så länge och varför har jag inte fattat detta tidigare? Det var ett riktigt "wakeupcall" och efter det är det så jag tänker så fort något sånt sätter griller i mitt huvudet. 
 
Jag tycker att ämnet vänskap är otroligt spännande, det känns som att det länge har varit tabu att "göra slut med en vän" och att det nu är välkomnat. I alla fall från mitt håll. 
 
Vad tycker ni?
 
 Det finaste som finns är när jag kan se på dig och se mig själv
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback